چرا اسپیکر خش خش میکند؟

حتی اگر بهترین اسپیکر خانگی را هم خریداری کنید، باز هم ممکن است با مشکلاتی نظیر خش خش کردن اسپیکر یا وجود نویز مواجه شوید. موارد زیادی را به عنوان دلیل خش خش اسپیکر بلوتوثی می‌توان عنوان کرد که در ادامه به تمامی آن‌ها خواهیم پرداخت و در نهایت راه‌حل از بین بردن این مشکل را نیز ارائه می‌کنیم.

برای خرید اسپیکر در مدل‌های مختلف روی فروشگاه تکنولایف حساب کنید.

چرا اسپیکر خش خش میکند؟

تمامی مواردی که در ادامه اشاره می‌کنیم برای اسپیکر کامپیوتر، اسپیکر خانگی و اسپیکر قابل حمل صدق می‌کند و تفاوتی از این نظر دیده نمی‌شود.

تداخل

یکی از علت خش خش اسپیکر کامپیوتر و البته هر نوع اسپیکری را می‌توان تداخل محصولات اکترونیکی با دیگر وسایل از جمله گوشی به حساب آورد. برای نمونه اگر گوشی شما در کنار اسپیکر باشد و شروع به زنگ خوردن کند، حتما از طریق اسپیکر صدای نویز را دریافت خواهید کرد.

اتصال ضعیف

اهمیت کیفیت اتصال اسپیکرها

فرقی نمی‌کند که به فکر خرید اسپیکر بلوتوثی باشید یا مدل‌های سیمی، در هر صورت ضعیف بودن اتصال باعث ایجاد نویز می‌شود. در اتصال سیمی، خراب شدن سیم و اتصال ناقص می‌تواند باعث ایجاد نویز شود و در مدل‌های بلوتوثی نیز ضعیف شدن این نوع اتصال و دور شدن از گوشی یا هر دستگاه دیگری که به آن متصل هستید می‌تواند علت خش خش اسپیکر کامپیوتر باشد.

اتفاقی به نام Ground loop

گراند لوپ‌ها به وضعیتی اشاره می‌کنند که در آن جریان الکتریکی از دو نقطه یا سیستم مختلف از یک نقطه (زمین) عبور می‌کند، اما مسیرهای جریان این دو نقطه به نحوی متفاوت است و این باعث ایجاد مشکلات الکتریکی، نویز و اختلالات در سیستم می‌شود. این اصطلاح به طور خاص در مواقعی به کار می‌رود که سیستم‌های مختلف در یک محیط الکتریکی متصل شده‌اند و اختلاف پتانسیل‌های زمینی میان این سیستم‌ها باعث ایجاد جریان‌های ناخواسته و ناپایدار میان آنها می‌شود.

  تا حداقل ۱۸ ماه آینده خبری از ویژن پرو ۲ نیست!

ولوم بالای اسپیکر

ولوم بالای اسپیکر

اگر اسپیکرهای بسیار باکیفیتی مانند اسپیکر هارمن کاردن را در اختیار دارید، افزایش حجم صدا تا انتها احتمالا تأثیر خیلی زیادی به روی کیفیت خروجی نخواهد داشت، ولی اگر اسپیکر ارزان‌تری بهره می‌برید به احتمال زیاد افزایش صدا باعث ایجاد نویز و خش خش می‌شود.

خرابی اسپیکر

ممکن است اسپیکر شما به هر دلیلی خراب شده باشد و خش خش نیز به دلیل همین خرابی باشد. در این صورت برای حل مشکل باید به فکر تعمیر اسپیکر خود باشید، تازه در صورتی که محصول قابلیت تعمیر داشته باشد.

حل مشکل خش خش کردن اسپیکر

با انجام کارهای زیر می‌توانید از خش خش کردن اسپیکر جلوگیری کرده یا مشکل را حل کنید.

  • چه اسپیکر سیمی دارید، چه اسپیکر بلوتوثی، حتما کیفیت اتصال را چک کنید. یعنی باید ببینید که آیا سیم به درستی متصل شده و سلامت کامل دارد یا خیر و همچنین مطمئن شوید که فاصله شما با اسپیکر زیاد نیست؛ چرا که بلوتوث تا حداکثر ۱۰ متر متصل می‌ماند و حتی در این فاصله هم مشکلات زیادی دیده می‌شود. فاصله منطقی بلوتوث زیر ۸ متر در نظر گرفته می‌شود.
  • اسپیکر خود را از وسایل الکترونیکی مثل گوشی دور کنید تا کمترین تداخل ممکن اتفاق بیفتد.
  • برای حل مشکل گراند لوپ که بالاتر توضیح دادیم، اطمینان حاصل کنید که تمامی سیستم‌ها و دستگاه‌ها به زمین مشترک و یکسان متصل شده‌اند. این اتصال به زمین باعث کاهش اختلاف‌ پتانسیل و جلوگیری از ایجاد جریان‌های ناخواسته می‌شود. همچنین بهتر است تمامی دستگاه‌ها را به یک پریز مشترک متصل کنید (به کمک سه راهی).
  • ولوم را تنظیم کنید. بسته به موزیکی که در حال پخش است میزان ولوم اسپیکر jbl، سونی، سامسونگ، هارمن کاردن، انکر یا هر برند دیگری را تنظیم کنید. برای موزیک‌هایی که صدای بالا زیاد دارند مقداری حجم صدای خروجی را کاهش دهید تا نویز ایجاد نشود.
  بهترین لپ تاپ های بازار ایران (اسفند 1402)

دلیل خش خش اسپیکر گوشی چیست؟

موارد زیر می‌تواند دلیل خش خش اسپیکر گوشی باشد.

دلیل خش خش اسپیکر گوشی چیست؟

  • آسیب فیزیکی به اسپیکر‌ها
  • کثیف شدن خروجی صدا
  • وارد شدن آب به درون اسپیکرها
  • مشکل نرم افزاری
  • مشکل در فایلی که پخش کرده‌اید

برای حل این موارد باید گوشی را به آخرین نسخه بروزرسانی کنید و همچنین اسپیکر گوشی را به آرامی با الکل و خلال دندان و پنبه تمیز کنید.

خش خش اسپیکر لپ تاپ

اگر اسپیکر لپ تاپ شما خش خش می‌کند دو حالت کلی وجود دارد. یکی این که اسپیکر به هر دلیلی آسیب دیده باشد و دوم این که درایور اسپیکر به درستی نصب نشده باشد یا نیاز به آپدیت داشته باشد. برای این کار Device manager را در بخش سرچ ویندوز وارد کنید. حال بخش sound را پیدا کرده و تمام زیربخش‌های آن را از طریق کلیک راست به روی گزینه‌ها و زدن update driver بروز کنید.

جمع بندی

در این مطلب علت خش خش اسپیکر کامپیوتر و سایر اسپیکرها را عنوان کردیم و توضیح دادیم که چگونه می‌توانید این نویز را کاهش داده یا به صورت کلی از بین ببرید.

  گوشی تاشو هواوی (Pocket 2) معرفی شد!

سوالات متداول

دلیل خش خش اسپیکر کامپیوتر چیست؟ این خش خش صدا و نویز دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد، از ضعف اتصال گرفته تا تداخل با سایر وسایل اکترونیکی و حتی قرار دادن اسپیکر در ولوم بسیار بالا.

مشکل خش خش اسپیکر چگونه حل می‌شود؟ برای حل این مشکل باید از داشتن اتصالی قوی چه سیمی و چه بلوتوثی اطمینان حاصل کنید و همچنین مطمئن شوید که تداخل با سایر وسایل الکترونیکی نیز اتفاق نمی‌افتد و مهم‌تر این که خبری هم از گراند لوپ نباشد.

ads

بررسی گوشی هواوی اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا