مدیریت شبکه‌ اجتماعی

افراد امروزه بیشتر وقت خود را صرف جستجو در شبکه های اجتماعی، با هدف یافتن محتوای مورد نیاز خود و یا سرگرمی می‌نمایند. این بدین معناست که اگر بخواهند کالایی را خریداری نمایند، به صفحه‌ی فروشگاهی آن کالا بر روی “اینستاگرام” و یا کانال‌های فروشگاهی موجود در “تلگرام” مراجعه نموده، کالای مورد نظر خود را با دیگر کالاهای مشابه مقایسه کرده و سرانجام کالای مورد نظر خود را بدون اتلاف وقت در ترافیک و بی‌نیاز از جستجو در بازار، تهیه می‌کنند که این سهولت در انجام کار‌های روزانه را مدیون تکنولوژی و دنیای دیجیتال هستیم. بدیهی است که پس از گذشت مدتی تعداد این پایگاه‌های اطلاعاتی، فروشگاهی، سرگرمی و… در فضای مجازی و شبکه‌ های اجتماعی رو به افزایش می‌رود و طبیعتاً رقابت در میان مدیران این پایگاه‌ها نیز چندین برابر خواهد شد.

چه چیز کسب و کار در فضای مجازی را رونق می‌بخشد؟

شاید راه‌اندازی یک صفحه با محتوای فروشگاهی، سرگرمی، تجاری و… کار مشکلی نباشد و هر فردی بتواند برای خود یک پایگاه راه‌اندازی نموده و به راحتی شروع به فعالیت کند، اما ممکن است تمام این پایگاه‌ها نتوانند در آینده‌ی کاری خود با موفقیتی چشم‌گیر روبه‌رو شوند. عاملی که می‌تواند شما را در بین رقبای خود منحصر به فرد و پر مخاطب سازد، برنامه‌ریزی و ایجاد استراتژی برای مدیریت شبکه های اجتماعی مورد نظر شما می‌باشد. اگر شما قصد راه‌اندازی یک صفحه و یا کانال با مضمون فروشگاهی، علمی، سرگرمی و… در یک شبکه‌ اجتماعی را دارید، می‌بایست کار خود را با مدیریت پویا، برنامه‌ریزی دقیق و استراتژی شبکه های اجتماعی آغاز نمایید تا بتوانید در میان دیگر پایگاه‌ها و رقبای خود حرفی برای گفتن داشته باشید. در ادامه راهنمایی‌ها و آموزش‌های لازم که برای طراحی یک استراتژی قدرتمند برای مدیریت شبکه‌‌ های اجتماعی به آن‌ها نیاز دارید را نام برده و مورد بررسی قرار خواهیم داد.

انتخاب پلتفرم مناسب رسانه‌های اجتماعی

پیش از برنامه‌ریزی جامع برای مدیریت رسانه‌های اجتماعی باید بهترین شبکه‌ی اجتماعی برای فعالیت کسب‌وکار را انتخاب کنید. در ادامه به معرفی کلی هریک از شبکه‌های اجتماعی، نوع محتوای آنها و مزایای هر یک برای کسب‌وکارها می‌پردازیم:

فیسبوک: این شبکه‌ی اجتماعی ماهانه بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال دارد که گستره‌ی عظیمی از انواع علاقه‌مندی‌ها را شامل می‌شود. بعلاوه تنوع جنسیتی و سنی در این شبکه‌ی اجتماعی قوی است. با وجود محدودیت‌های این شبکه‌ی اجتماعی در ایران و همچنین کاهش علاقه‌مندی به آن در سال‌های گذشته، فیسبوک هنوز منبعی مناسب برای کسب‌وکارهایی با جامعه‌ی هدف بزرگ و حتی جهانی است.

مدیریت شبکه‌ اجتماعی
مدیریت شبکه‌ اجتماعی

اینستاگرام: اینستاگرام در سال‌های گذشته محبوبیت بالایی نزد کاربران ایرانی پیدا کرده است. علاوه بر این آمار کاربران این شبکه‌ی اجتماعی تصویر محور در جهان نیز روز به روز در حال افزایش است. این پلتفرم بهترین انتخاب برای کسب‌وکارهایی است که محتوای بصری زیادی اعم از عکس و ویدیو تولید می‌کنند. از لحاظ مخاطب نیز عمده‌ی کاربران این شبکه‌ی اجتماعی جوانان هستند و زنان بیش از مردان در آن فعالیت می‌کنند. اینستاگرام برای کسب‌وکارهایی با محصولات در زمینه‌ی مد، سبک زندگی، هنر و صنایع مبتنی بر هنر‌های بصری بهترین گزینه است.

توییتر: توییتر ماهانه بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر فعال در سرتاسر جهان دارد و بیشتر به‌عنوان شبکه‌ی اجتماعی اخبار و ترندهای جهانی شناخته می‌شود. این پلتفرم برای کسب‌وکارهایی که علاقه‌مند به شرکت در بحث‌های روز صنعت خود هستند مناسب است. علاوه بر آن می‌توان از توییتر برای اشتراک اخبار و محتوای جدید مرتبط با کسب‌وکار با مخاطبان استفاده کرده و آنها را به برند علاقه‌مند کرد.

مدیریت شبکه‌ اجتماعی
مدیریت شبکه‌ اجتماعی

لینکدین: شبکه‌ی اجتماعی اختصاصی کسب‌وکارها را می‌‌توان بهترین انتخاب برای سازمان‌هایی با روش کاری B2B در نظر گرفت. شرکت‌هایی که قصد هدف‌گیری هر نوع از کسب‌وکارهای دیگر را دارند می‌توانند از این سرویس استفاده کنند. با استفاده از لینکدین می‌توانید افراد را بر اساس نوع کسب‌وکارشان، صنعت یا عنوان شغلی پیدا کرده، محتوا به اشتراک بگذارید و با آنها ارتباط برقرار کنید.

مدیریت شبکه‌ اجتماعی
مدیریت شبکه‌ اجتماعی

یوتیوب: یوتیوب و مدل ایرانی آن یعنی آپارات بهترین مکان برای به اشتراک‌گذاری محتوای ویدیویی بلند هستند. یوتیوب دومین موتور جستجوی بزرگ جهان است و می‌توان با انتشار محتوا در آن، امید زیادی به دیده شدن توسط مخاطبان مختلف و جذب علاقه‌مندی آنها داشت. این سرویس خدمات میزبانی نامحدود را برای ویدیوهای شما تامین می‌کند و در نتیجه می‌توانید حداکثر استفاده را از قدرت محتوای ویدیویی داشته باشید.

مدیریت شبکه‌ اجتماعی
مدیریت شبکه‌ اجتماعی

پینترست: این شبکه‌ی اجتماعی نیز با تمرکز روی محتوای تصویری و به اشتراک گذاشتن محتوای جذاب تاسیس شده است. محتوای این شبکه در سال‌های فعالیت عموما روی مسائلی همچون ساخت مصنوعات خانگی، بازسازی و طراحی دکوراسیون، غذا، بدنسازی، مد و موارد مشابه متمرکز بوده است. اگر کسب‌وکار شما خدمات و محصولاتی با محوریت نمایش بصری عرضه می‌کند، پینترست انتخاب مناسبی خواهد بود.

مدیریت شبکه‌ اجتماعی
مدیریت شبکه‌ اجتماعی

کدام شبکه اجتماعی مناسب شماست؟

پس از تدوین استراتژی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، نوبت آن می‌رسد که شبکه اجتماعی‌ای که مخاطبان هدف شما در آن هستند، انتخاب کنید. پس از آن لازم است که یک پروفایل در شبکه اجتماعی بسازید. خوشبختانه برخی از سوشیال مدیاها مانند فیسبوک، اینستاگرام و لینکدین امکانات ویژه‌ای برای کسب وکارها (بیزنسی) ایجاد کرده‌اند بنابراین کافیست انتخاب کنید که کدام شبکه اجتماعی برای شما مناسب است.

از آنجایی که اینستاگرام شبکه اجتماعی محبوب در ایران است بنابراین عمده کسب وکارها انرژی زیادی برای تولید محتوا و تبلیغات در اینستاگرام اختصاص می‌دهند در حالیکه ممکن است لینکدین و توییتر بتوانند آنان را سریعتر به اهداف بازاریابی برساند.

مثال : یک شرکت نرم‌افزاری تحلیل داده برای افزایش آگاهی از برند و معرفی سرویس خود می‌تواند با محتوای خلاقانه و پیوسته در توییتر برند خود را به کاربران معرفی کند از سویی دیگر با انتشار محتواهای آموزشی و چالشی مربوط به سازمان‌ها در لینکدین با مخاطبان هدف خود (مدیران میانی، کارشناسان IT ) ارتباط نزدیک‌تری برقرار کند.

در حالیکه برای انتخاب شبکه اجتماعی مناسب خود وسواس به‌خرج می‌دهید به این نکته توجه کنید که در اختیار داشتن کانال‌های متنوع توزیع و استفاده از ابزارهای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مانند تبلیغات اسپانسر اینستاگرام ، تبلیغات در فیسبوک ، تبلیغات در لینکدین می‌تواند برنامه‌های بازاریابی شما را کاملاً هدفمند و در لحظه بسنجد و نتایج جدید را در اختیار شما قرار دهد.

ترفندهای ما برای محصول و یا خدمات شما در شبکه‌های اجتماعی

  • به‌کارگیری راه‌های خلاقانه که باعث مراجعه‌ی مخاطب از شبکه‌های اجتماعی به سایت کسب‌و‌کار شما شود
  • ایجاد سازگاری لحن و موضوع در پست‌های اینستاگرام و تلگرام شما
  • استفاده از فنون پیشرفته و نرم‌افزارهای تخصصی برای آنالیز صفحات اینستاگرام و تلگرام شما از جنبه‌ی بازخورد و تأثیر بر مخاطبان و اصلاح و بهبود صفحات مذکور بر طبق علائق و نظرات مشتریان و مخاطبانتان

  • بررسی میزان مطابقت محصول یا خدمات شما با قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی مختلف و تدوین یک استراتژی خاص برای آن
  • ایجاد محتوایی که باعث جذب مخاطب شود
  • شناسایی بهترین زمان‌بندی برای ارسال پست‌های مربوطه و ایجاد مؤثرترین تقویم زمان‌بندی در این مورد